Fagligt element C - Læringsmål



1.
Indhold:
Kultur og praksis.
Mål:
Mit mål er, at opleve hvad det vil sige at være en del af en fremmed kultur. En Kultur som ligger langt fra hvad jeg er opvokset med i Danmark.
Formål:
Da jeg skal indgå i en ghanesisk hverdag i et ½ år, mener jeg først og fremmest at det er vigtigt, at jeg har indblik i hvordan institutionens kultur er i forhold til den valgte brugergruppe som jeg skal arbejde med samt opnå en forståelsen af landets kulturelle normer og værdier. På den måde forestiller jeg mig, at jeg nemmere kan danne en forståelse for, hvorfor de gør, som de gør i forskellige situationer. Dette mener jeg, at jeg kan bruge når jeg rejser hjem igen da jeg ser Danmark er et multikulturelt samfund.
Metode:
Jeg forventer ikke, at blive en del af den ghanesiske kultur uden selv at arbejde for det. Jeg vil indgå i hverdagens faste rutiner, være undrende og evt. stille relevante spørgsmål. Være aktivt deltagende.
Tidsramme:
Læringsmålet vil reflekterer rundt under hele min praktikperiode, dog vil jeg arbejde mere intenst med det i starten af praktikperioden.



2.
Indhold: Det tværprofessionelle element.
Mål: At undersøge og få indblik i hvordan personalet på CAS samarbejder med den eksterne organisation Right To Play. Right To Play kan tilbyde de ansatte et kursus, som gør det muligt for de ansatte at kunne praktiserer forskellige lege med børnene, som har en dybere mening.
Formål: Jeg vil deltage aktivt i de forskellige lege hver uge fra Right to Play, og sætte mig ind i de forskellige budskaber som CAS ønsker at viderebringe. Deriblandt selv opfordrer til Joyful Play som er en amerikansk metode, og til sidst sammenligne de to metoder.
Tidsramme: Læringsmålet vil påbegynde i 2. måned, og vil fortsætte det meste af praktikken.


3.
Indhold: Kommunikation.
Mål: At kunne kommunikere med min brugergruppe.
Formål: Det er ikke sikkert, at alle børnene taler engelsk, i dette tilfælde vil jeg tage andre kommunikationsmetoder i brug.
Metode: Jeg vil undersøge hvilke andre muligheder jeg har for at kommunikere, evt. kroppen som kommunikationsredskab, kropssprog, udtryk mm.
Tidsramme: Under hele praktikperioden.


4.
Indhold: Narrativ fortælling,( livshistorier via tegning), selvportrætter (hvem er jeg) og journaler, VNT.
Mål:  Så børnene kan få fortalt deres historie, få en fornemmelse af hvem de er og hvad de ser når de kigger på hinanden. Derudover lave journaler/files med alle deres oplysninger i. 
Formål: Formålet er at skabe en rød tråd mellem den narrative fortælling og journalerne, så børnene kan blive mere bevidste om deres egen identitet, og lære at forstå hvem de selv er. Journalerne skulle være dokumentation på at børnene eksisterer i et system, og har en tilknytning til et sted. 
Tidsramme: Den første periode af praktikken og frem.

5.
Indhold: Tilegne mig viden omkring børnegruppens baggrund, og hvorfor de bor på gaden.
Mål: At finde ud af at få et indblik i – og forståelse for hvad børnene har været igennem.
Formål: At finde ud af om der er eventuelle hensyn der skal tages til det enkelte barn.
Metode: Jeg vil forhører mig hos de ansatte på CAS ,deriblandt også socialrådgivere som arbejder med fieldwork. Samt selv spørge ind til børnene ved samtaler.
Tidsramme: Den første periode af praktikken og frem.



6.
Indhold: Professionsbevidsthed
Mål: Mit mål er, at blive mere bevidst om hvilken pædagog jeg ønsker at være når jeg er uddannet som pædagog.
Formål: Hvad jeg gerne vil stå for samt hvad jeg ikke ønsker at stå for. At finde min egen måde at arbejde professionelt på.
Metode: Jeg vil reflektere over mine handlinger i løbet af praktikken og konkludere herpå. Jeg vil samtidig observere hvordan andre ansatte på institutionen arbejder og ligeledes reflektere over dette.
Tidsramme: Under hele praktikken.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar