Fagligt element D - Institutionens pædagogik

Institutionens pædagogik - CAS


I Ghana findes der ikke rigtig nogen form for pædagoguddannelse som vi har i Danmark, men der er to uddannelser som dækker nogenlunde over pædagogfaget og det er teacher og social worker. På CAS er der ligeledes ansat care givers som ingen uddannelse har.


En teacher er som vi kender det i Danmark, en lærer. På CAS er lærerens opgave at udvikle børnenes viden indenfor de faglige områder såsom matematik og engelsk. Samtidig fungerer  læreren som en slags vejleder der guider gadebørnene i hvordan en acceptabel adfærd er, i forhold til landets normer og værdier.
En social worker er det nærmeste man kommer på en dansk pædagog. En socialworkers arbejde består i at guide, rådgive og give børnene den nødvendige omsorg. På CAS får børnene hjælp til at få snakket om deres eventuelle problemer og en løsning på disse. Alt lige fra deres liv på gaden til arbejde og sex.


Hver uge har CAS undervisning i det fag de kalder Religious and Morals Education. Hvor der kan være forskellige eksempler på temaer: Frihed, respekt, samarbejde, hvordan de får et lykkeligt liv, hvordan man bygger sin fremtid op og hvordan man kommer væk fra gaden. CAS lægger meget vægt på emnerne i forhold til, at omgås andre mennesker og almen opførsel.
Efter hvad vi har set og oplevet i Ghana, så fremgår der ofte "trusler i børnenes hverdag. Eksempelvis i undervisningen hvor lærere bruger en form for spanskrør, en lang tynd pind. Dog bliver børnene sjældent slået på CAS, men det sker at de får et dask. Børnene virker som om de er vant til det idet de ikke bliver videre bange.


I undervisningen lærer børnene gloser og lange pledges udenad - jeg undrer mig over hvor meget de egentlig forstår af det de får indprintet. Hvilket for mig til tider virker som manipulation. For eksempel skal hele klassen gentage i kor, mens de står og stirrer ud i luften: "Hvis du ikke har fred i hjertet, kan du ikke give fred til andre". Hele ideen med budskabet er rigtig god, men uden en forklaring virker det nogle gang lidt spildt og forgæves.
Det er nogenlunde det samme med undervisningen i engelsk (læsning), hvor mange af børnene ikke kan læse, men har valgt at lære en hel bog udenad via hukommelse istedet for at lære at læse og forstå det de læser. Det er spild.


CAS har en filosofi, der hedder at de ikke vil tvinge børnene til noget og at de skal komme af egen fri vilje. Dette gælder både for at komme på CAS og deltagelse i de forskellige aktiviteter og undervisning. Børnene er på ingen måde tvunget til at møde op på CAS hver dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar